Kapsikum
Styrka och smak

Politikerna måste våga stå upp mot lögnarna

37 svenska ”kreatörer” skriver (eller undertecknar) idag en debattartikel i DN. De kräver att hyrsnutsdelen i regeringens överimplementation av EU-direktivet IPRED, som ger upphovsrättsindustrin rätt att kräva internetleverantörer på personuppgifter för att sedan skicka utpressningsbrev till misstänkta fildelare som de kunde göra i t.ex. Danmark mellan 2001 och 2007 innan en domstol slutligen bestämde att en observation av ett IP-nummer i ett fildelningsnätverk inte var tillräckligt för att köra över den personliga integriteten genom att lämna ut personuppgifter till privata företag, ska införas. Under de åren hade antipiratorganisationerna i Danmark (bland annat Ifpi, som också finns i Sverige och har sagt att de kommer att använda lagen till att jaga tonåringar som har laddat ner fyra ABBA-låtar) krävt tusentals personer på miljontals kronor. En 16-åring som fick ett utpressningsbrev från Ifpi med krav på en summa han inte kunde betala begick självmord. Utpressningen var en del av en stämningskampanj som Ifpi själva kallade ”Vi stämmer er ända in i helvetet”.

Det är alltså det som de 37 undertecknarna tycker att de måste få göra också i Sverige.

Och tycka får man ju göra. Ännu bättre är det om man backar upp sina åsikter med fakta och statistik. Men då gäller det att statistiken är korrekt, och inte något som man hittar på själv.

För att ta ett exempel från verkligheten: svensk musiksektor har förlorat runt 60 procent av sin omsättning sedan 2000-talets början. I en sådan miljö försvinner snabbt både resurser, kunskap och utrymme att med kvalitet odla fram några nya Kent, Abba eller Roxette. Det så kallade svenska musikundret som fanns på 90-talet och början på 2000-talet är därför tyvärr ett minne blott.

Denna verklighetsbild borde vara väl känd bland svenska beslutsfattare. Ändå har politiker från höger till vänster stått passiva inför utvecklingen.

…skriver Martin Rolinski. 60 procent av omsättningen! Det är en otroligt negativ utveckling. Det låter som om musikbranschen i Sverige håller på att dö. Men det stämmer inte. Det är en lögn. Eller för att använda ett snällare ord, påhittat.

En undersökning gjord av Value Formation i samarbete med en forskargrupp vid Lunds Tekniska Högskola visar att musikbranschen i Sverige har haft en årlig tillväxt med 1 procent mellan 2003 och 2007 (2003 är för övrigt året då Piratbyrån startades och upphovsrättsdebatten i Sverige började komma igång på riktigt). Diagrammet nedan är från den rapporten.

Branschutveckling

Musikbranschen har alltså växt med 1 procent per år. Samtliga undersökta branscher har växt, TV med svindlande 12% varje år! Om kulturen blöder, som Torbjörn Flygt, Helena Bergström och Martin Rolinski hävdar i Svenska Dagbladet, så märks det sannerligen inte i statistiken för underhållningsindustrin som är det som företrädare för underhållningsindustrin (som Torbjörn Flygt, Helena Bergström och Martin Rolinski) brukar mena när de talar om ”kulturen”.

Om Martin Rolinskis verklighetsbild inte är så känd bland svenska beslutsfattare som han skulle önska så kan det bero på att den inte har så mycket med verkligheten att göra.

Kanske har även vi varit för tysta. Många svenska artister, skådespelare och författare vet av egen erfarenhet vilka våldsamma påhopp och hatattacker som kan drabba den som uttrycker en annan åsikt än den lilla, men högljudda, piratgruppen.

…skriver Hannes Holm. Att hot och attacker förekommer i debatter som engagerar många människor är beklagligt och ingenting som någon tänkande människa önskar, men antagligen ingenting man kan göra något åt utan något sätt att höja mänsklighetens medelintelligens med några tiotal procentenheter.

Men insinuationen att fildelare är en liten, högljudd grupp stämmer ju inte. Peter Sunde rapporterade tidigare att antalet svenska IP-nummer som ansluter sig till Pirate Bays trackersystem under en genomsnittlig vecka är 2.2 miljoner. Det betyder inte att det är så många människor som är inne på Pirate Bay varje vecka, som den danska domstolen kom fram till ovan så kan man inte koppla ett IP-nummer direkt till en enskild person. Snarare är det så att varje IP-nummer delas av flera personer, och att mer än en av dem fildelar. I vilket fall som helst finns det betydligt fler fildelningsnätverk än Pirate Bays, även om man inte skulle kunna tro det när man läser tidningarna, så siffran 2.2 miljoner får nog justeras upp ett par snäpp av den anledningen också. Dessutom finns det gott om människor som kanske inte fildelar precis varje vecka. Min uppskattning är minst 3 miljoner pirater totalt, antagligen närmre 4 – 5 miljoner. I Finland gjordes nyligen en undersökning av Rättspolitiska Forskningsinstitutet som visade att två tredjedelar av landets 15-åringar hade fler än 100 upphovsrättsskyddade verk på sin dator som de hade fått tag på genom olaglig fildelning, och att 29% fildelade varje dag – och det är efter att Finland har implementerat IPRED. Det finns ingen som helst anledning att tro att motsvarande siffror i Sverige, där vi har Piratbyrån, Pirate Bay, Piratpartiet och en betydligt öppnare debatt om upphovsrätt, skulle vara mindre – snarare tvärtom. Facebook-gruppen Stoppa IPRED har fått mer än 25000 medlemmar på någon vecka.

Att påstå att fildelare och pirater är en liten grupp som politiker inte bör bry sig om är en lögn. Eller för att använda ett snällare ord, påhittat. Snarare är de en majoritet av framtidens väljare.

About these ads

22 svar to “Politikerna måste våga stå upp mot lögnarna”

  1. Mycket välskrivet inlägg – hoppas att redaktionerna på tidningarna och politikerna läser den. För övrigt är det ju ett skämt att visa Per gessle på bilden eftersom han delade ut MP3 spelare med piratkopierad musik till polarna för ett par år sedan.
    /F

  2. Mkt trevlig artikel. Kanske tio gånger bättre än DN-debattartikeln. När man läser vilka verksskapare som har signerat listan så undrar man nog om dessa verkligen förlorar så mycket på att finnas på fildelningssajter… De får nog bara större möjligheter att upptäckas av en yngre generation i många fall.

  3. Välskrivet svar, bra att den ligger högst upp på ”bloggar som bloggat om den artikel”. Det som jag finner mest obehagligt är att artister verkar ha fått för sig att fildelare inte är vanliga människor, som om kassören på ICA eller din taxi-chaufför inte skulle kunna vara en fildelare.

    Vanliga människor med vanliga intressen. Inte Hax0rz ”nördar” i en källare under moskva. Det är också det som är så fint med fildelning, alla delar allt.

    anyway, rock on :D

  4. Jag kan inte bedöma om lagen är bra eller dålig. Men en sak vet jag, för det fick jag lära mig som barn. Man ska betala för sig. Har man inte råd, avstå! Jag skulle inte heller vilja att folk snyltar på vad jag har skapat.

  5. @Nisse:

    Upphovsrätten kan man ju ha olika uppfattning om. Personligen tycker jag att skyddstiden borde vara betydligt kortare (vem behöver vetorätt över sina produkters användande 70 år efter sin död?) och att vetorätten inte borde gälla för privat bruk och distribution. Ungefär som patentlagen fungerar idag alltså.

    Men regeringens överimplementering av IPRED har ingenting med upphovsrätten som sådan att göra – den mest uppseendeväckande delen av den, som de flesta tycker är helt idiotisk, är att intresseorganisationer som representerar en speciell industri ska få begära ut personuppgifter som i vanliga fall bara polisen får tillgång till, och då bara för betydligt grövre brott än fildelning. Att en myndighet som polisen får inkräkta på vårt privatliv är illa nog men kan i de flesta fall motiveras när det gäller grova brott. Att privata organisationer får göra det är helt absurt.

  6. Angående din statistik, jag vill inte påstå att den inte motbevisar deras tes (för det gör den i allra högsta grad). Däremot så vill jag hävda att den visar på att musikindustrin har gjort en mindre tillväxt än vad som kan förväntas.
    Under åren 2003-2007 låg inflationen och den genomsnittliga tillväxten i Sverige över 1% per år. Det innebär att alla branscher bör öka sin omsättningen i ungefär samma grad (för att hänga med inflationen och för att konsumenter får mer pengar att röra sig med). Detta är i synnerhet sant för underhållningsindustrin som alltid har visat en ihållande uppåtgående trend och som nästan alltid, historiskt sett, har legat över genomsnitts tillväxten.

    Jag har dock ingen finare högre utbildning i ekonomi, så ta det jag säger med en nypa salt. Framförallt så ska man komma ihåg att det finns troligen fler skäl till att musikbranschen går med eventuellt utebliven vinst än bara piratkopiering.

  7. Konstigt att det ska vara så svårt att fatta att det är filutdelarna som är de mest kriminella, och som artisterna riktar in sig på. Samma grej som knarksäljarna som lurar in vanliga snälla personer på dåligheter. Men hela felet är att så få människor kan stava till etik och moral. Kan jag sno någons verk utan att riskera att jag åker fast så gör jag det så klart, det känns inte ens fel, för så många kompisar säger att det är rätt. Börja undervis om rätt och fel, etik och moral, redan på dagis, förlåt förskolan, så kanske det finns en chans att få fram nya musikskapare som kan leva på sin konst.

  8. Du blandar applet med paron!aven valskrivet!
    Mellanhanderna ska INTE ta betalT for det som inte AR DERAS!
    Sara

  9. @Mattias:

    Tack för påpekandet, jag hade inte tänkt på inflationen. Med SCBs siffror (http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33831.asp) för inflationen i Sverige från 2003 till 2007 (2003: 1.9%, 2004: 0.4, 2005: 0.5, 2006: 1.4, 2007: 2.2) så får jag den genomsnittliga årliga inflationen för de åren till 1.0 procent. Det äter visserligen upp den 1-procentiga årliga tillväxten för musikbranschen, men det är fortfarande ingen mätbar nedgång.

    Om man tittar på de sammanlagda siffrorna för dataspel, TV, film, musik och böcker (från samma rapport) så är den genomsnittliga tillväxten 6% per år, vilket definitivt är en stor ökning jämfört med både inflationen och BNP-ökningen (3%).

    Men jag har inte heller någon examen i ekonomi, så om någon vill rätta mig på någon punkt så är jag tacksam.

  10. När jag var liten fick jag lära mig att inte ta saker i affärerna och se mig för innan jag gick över vägen. Varför är det inte lika självklart att inte sno saker på internet?

    Och vad är erat svar när vi plötsligt börjar handla mat på internet? Är affärernas affärsmodell ålderdomlig och innebär det att man fritt får sno deras prylar?

    Sluta gnälla och börja hosta upp slantarna istället, snyltare!

  11. Skönt att se att någon faktiskt klarar av att bemöta IPRED med ett välformulerat bra inlägg i debatten. Mer sådant! Hoppas bara att det också kan påverka någon där ute så vi slipper IPRED.

  12. [...] använder sig av upplevelseindustrins egna siffror dessutom för att peka på en del diskrepanser i den förda debatten. Willhelm Svenselius ansluter sig till den där [...]

  13. Jämför gärna med min tolkning av gällande regler för privatkopieringsersättning.
    Det är inga småpengar. Vid sidan om ökande intäkter för betald nerladdning, ökande inkomster fr konserter etc.

    Frågan man kan ställa är vart pengarna egentligen tar vägen, om artisterna anser sig behöva klaga?

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/11/privatkopieringsersttning-allts-de-fr.html

  14. @Magnus: ”Och vad är erat svar när vi plötsligt börjar handla mat på internet? Är affärernas affärsmodell ålderdomlig och innebär det att man fritt får sno deras prylar?”

    Då är mitt svar att det gör jag redan. Jag köper ett tiotal kilo närproducerat lammkött 3-4 ggr / år. Och skulle möjligheten finnas att producera oändligt med mat för att stoppa svälten i världen så är det ju bra att veta att du är emot.

    Sen så undrar jag vad du (fortfarande Magnus) tycker om allemansrätten? Jag antar att du aldrig har plockat svamp eller bär nån annanstans än i din egen trädgård..?

  15. MAGNUS. Jag ser din kommentar just nu sedan jag lagt in en kommentar redan.
    Du, om man kopierar snor man inte ngt. Originalet finns kvar.
    Det kopieras fullt lagligt i ökande takt. Vilket artisterna får betalt för. Ofta dubbelt. Dels genom direkt ersättning, dels genom att vi alla betalar generella skatter på alla lagringsmedia (kassetter, CD, DVS, hårddiskar av olika slag).
    Detta senare betalar även vi som aldrig laddar ner en endaste ton eller en endaste upphovsrättsskyddad bild!

    Än en gång – VI BETALAR – men vart tar pengarna vägen!

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/11/privatkopieringsersttning-allts-de-fr.html

  16. ”den lilla, men högljudda, piratgruppen”

    Han menar nog ”Den lila men högljudda piratgruppen”.

    Vad han menar med högljudd vet jag dock inte. Kanske syftar han på diverse demonstrationer där ljudnivån var tvungen att konkurrera med högvakten.

    Annars så framstår Rolinski et consortes rätt så högljudda själva som påpekats.

  17. Tackar för en välskrivet inlägg..!

    Måste bara ifråga sätta dem som hävdar att det är stöld att ladda ned. Säg att det kostar 100 kr att tillverka en låt, sedan ifall man kopierar låten blir det ingen mer kostnad. Utan för att tillverka en låt finns det bara en start kostnad sedan finns det ingen mer kostnad hur många gånger man sedan kopierar låten. Men säg att det kostar 10kr att göra en mugg då kommer det kosta 10kr för varje gång vi kopierar muggen.

    Jag är tveksam ifall stöld är en korrekt term för fildelnig..
    /Manne

  18. Tack för en välskriven artikel!
    Det är INTE stöld att ladda ner vad som ligger på nätet (om man inte raderar originalet).
    Bryggerikuskar har försvunnit, typograferna håller inte på med blytyper längre (jag kommer ihåg strejker på DN för att motarbeta datorers inträde), osv.
    Tekniken förändras, och därmed det SÄTT som musikbranschen kan ta betalt.
    Vad skulle filmbolagen gjort utan promos mm som de når ut med via Internet? Massutskick i brevlådorna?
    Timbuktu är på rätt spår när han säger att fildelning är ett sätt för musiker att NÅ UT till folk. Om Nisse Pärlemo i Gryttjom får råd att spela in en CD och den laddas ner 10.000 gånger på nätet, så får han kanske sälja 500 fysiska CD. Utan fildelning har ingen hört talas om honom och han kanske säljer en CD till sin mamma och syster, men knappast till många fler.
    Även de kända får ut såväl sina nya som sina äldre alster via fildelning. Jag brukar köpa CD-skivor som julklappar och födelsepresenter till barn och småkusiner. De har sina favoriter, artister som de inte skulle haft en susning om utan fildelning!
    Det är samma med tillverkarna av datorprogram – om de ser att ett visst antal kopior har laddats ner, så ser de varenda kopia som en förlorad inkomst trots att de innebär den bästa reklam de kan få! Om någon har testat t.ex. Pagemaker och kan åstadkomma något med programmet, så ser han eller hon ofta till att arbetsgivaren köper licensen.

    Men det värsta med lagen är att den ger polisiär makt åt företag. Om lagen går igenom, kommer jag inte att gå till en valurna om det inte finns ett parti som ger oss rättssäkerhet!

    Jag gillade ovanstående liknelse med muggen. Titta på patenträttigheter. Om någon snor ett patent och använder det kommersiellt, är det ett lagbrott. Men vem som helst får kopiera det till sig själv! Fullständigt OK.

    Nu skall jag ansluta mig till Facebook-listan!

  19. Två reflektioner:

    1) Utan att använda NY teknik, ”stal” min folkskollärare författaralster och delade ut det till klassen, genom högläsning ur en bok. Ingen författare protesterade.

    2) Med hjälp av ”ny” teknik (1900-tal), kunde konstverk fotograferas och spridas via tidningar och TV. Vem som helst kan spela in det på video, men jag har inte hört artisterna protestera. Skulle någon däremot genom fotografisk teknik reproducera ett konstverk och sälja det, kan han räkna med åtal.
    Befintlig lagstiftning räcker!

  20. Bra inlägg i debatten, och som sagt i inlägg så har ökning skett för film, Jag tror att många idag väljer köpfilm istället för skivor därför har musikindustrin gått back. Jag laddar själv ner film, men köper massa filmer med och filmintresset har ökat sen fildelningen, så jag ser det som ett bibliotek, man kan låna o se vad det är och sen köpa produkten för bästa utgåva och extramaterial. Ser inte det som stöld då man inte kan ta på ettor och nollor på samma vis som en reel vara. Så utveckla bättre system för laglighet , sänkta priser och tillgänglighet så ska industrin se till att gå igång på det. Visst det blir kanske mindre i peng för direktörerna men artisten tror jag tjänar på att frigöra det då konserter coh allt av det ökar för att se den som gör bra saker. Så se internets filer som en enda stor bibliotekssal där man kan se och lyssna på sakerna för tror merparten ändå vill ha den äkta varan i sin eller sina samlingar. Tack för ordet

  21. snyggt jobbat!

  22. Jättebra webbsida,väldigt informativt.Tack och kolla här också. Jämför priser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: