Kapsikum
Styrka och smak

Låt den rätte utreda brott

I ett öppet brev till alliansens partiledare kräver Tomas Alfredson, John Nordling och Carl Molinder, regissör och producenter för filmen Låt den rätte komma in, att det liggande förslaget till överimplementation av EU-direktivet IPRED, som bland annat innehåller den svenska regeringens egna idéer om att upphovsrättsbranschen ska få polisbefogenheter, ska införas utan några ändringar eller kompromisser. De förklarar att deras film har fått flera internationella pris, men att de är rädda att inte tjäna några pengar på den efter att en förhandskopia har hamnat på fildelningsnätverken.

Polisen måste idag prioritera vilka brott de ska utreda, och får bara begära ut personuppgifter från t.ex. tele- eller internetoperatörer om de misstänker att ett grovt brott har begåtts (till vilka vanlig fildelning knappast räknas). De kan inte plocka ut personuppgifter, göra husrannsakan eller använda andra tvångsåtgärder för vilken liten förseelse som helst, och inte utan rimlig misstanke. Det är en viktig del av rättssäkerheten.

Brevskrivarna säger bland annat att

Trots att vi arbetar med fantasier, är vår verklighet lika ekonomiskt krass som för vilken industri som helst. Vår verklighet är lika konkret som en biltillverkares. Vi är en del av en svensk filmindustri och vi lever under samma premisser som alla andra industrialister – utom att vi skall finna oss i att det vi producerar ensamt står oskyddat för stöld.

Vi undrar varför vi inte åtnjuter samma rättsliga skydd som övriga delar av näringslivet och varför ni som är partiledare och ministrar inte öppet tar ställning för att skydda upphovsrätten?

Nej, det är inte sant. Filmindustrin har alla möjligheter att polisanmäla det de anser vara brott mot lagen, precis som biltillverkare. Däremot har de ännu inte laglig rätt att kräva ut personuppgifter för att göra sina egna utredningar och uppgörelser, något som inte heller biltillverkare får göra. Det nuvarande IPRED-förslaget ger filmindustrin, och upphovsrättsindustrin i stort, större rättigheter än någon annan industri och i viss mån större än polisen. En gräddfil till rättsväsendet, och förbi det.

De skriver också

Det är generande att Sverige dröjt så länge med att införa sanktionsdirektivet som sedan länge funnits i våra europeiska grannländer.

Våra europeiska grannländer som Finland, där fildelningen har ökat efter införandet, eller Danmark, där en domstol i höstas beslutade att ett IP-nummer inte är tillräckligt för att bevisa att någon har begått upphovsrättsintrång? Eller varför inte Spanien – inte ett grannland men väl europeiskt – som aldrig införde den delen av IPRED, blev anmälda till EG-domstolen, och fick rätt?

Brevet inleds för övrigt med stycket

För fyra år sedan påbörjade vi arbetet med att göra en långfilm av John Ajvide Lindqvists roman Låt den rätte komma in. Med egna pengar och andras fick vi efter två års arbete med finansieringen, ihop de 28 miljoner kronor som krävdes för att göra verklighet av projektet.

Det stämmer säkert. Bland annat 7 miljoner kronor från Svenska Filminstitutet och 3.5 miljoner kronor från Filmpool Nord, båda till största delen skattefinansierade. Är det inte lite magstarkt av någon vars projekt inte skulle ha gått runt överhuvudtaget utan statliga bidrag att kräva att de får ytterligare subventioner i form av specialdesignade lagar?

6 svar to “Låt den rätte utreda brott”

  1. Huvudet på spiken

  2. I grunden en vidrig artikel, ett beställningsjobb av filmbranschen. Undrar vad SvD fick i pröjs för att lägga upp brevet i pdf-format på löpet?

    Fast läser man kommentarerna verkar det hela ha slagit bakut, alla ber de uppenbarligen övergödda filmproducenterna dra åt helvet. Hahaha

  3. […] ett argument som är i linje med mitt ovan; Kapsikum noterar att de utöver SFIs sju skattemillar dessutom fick 3.5 miljoner i skattepengar av Filmpool Nord, Christopher Kullenberg noterar att biobranschen för sjutton gör rekordår så vad gnäller de […]

  4. […] måste ha kommit inifrån filmbranchen, då den film som läckt ut är en screener. Kapsikum pratar om de statliga bidrag som dessa filmer lever på och hur de kanske borde anses som publik egendom eftersom det trots allt var vi som bekostade dem – […]

  5. Jag utbildar mig och kommer därefter försöka hitta ett jobb i en hårt belastad IT-branch. Att göra film idag är inte svårt och behöver inte kosta stora summor öht. Jag undrar därav hur dem kan ha samlat ihop så mycket pengar? Samt hur tusan dem använder dessa pengar? Äter dem bort pengarna? Skatt? Och sist: hur dem kan fortsätta kämpa för det övervakningssamhälle som ingen vill leva i? .. det räckte med FRA lagen. Alla dörrar är redan öppna, nu saknas bara att toaletterna börjar stinka!

  6. Det väsrta är ju att regeringen tror blint på dessa personer, utan att ta reda på mer fakta. Tänk bara på det enorma reklamvärdet den har fått, helt gratis. Och självfallet så dom som laddat ner filmen och gillat den går ju för sjutton på bio och ser den IGEN. det är ju de som folk inte förstår. Man blir mörkrädd när man ser dessa gråtande ”fattiga” personer spy galla över ett fenomen som GYNNAR dom. jag fattar bara inte varför dom är så.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: